Matlamat

Salam Alaikum.

Setiap orang mesti ada matlamatkan ? Matlamat ni apa ? Matlamat tuu macam target kau dalam hidup, apa yang kau nak capai. Definisi lengkap bagi matlamat sila buka kamus dewan. 


Sumber : Google


Selalunya kita letak target, aku nak study pandai pandai dan aku nak masuk universiti awam. Bila kau dah berjaya masuk universiti awam, selalunya kau akan rasa hilang semangat. Kau akan hilang minat nak study. Sebab apa ? Sebab Kau letak target atau matlamat kau setakat nak masuk universiti awam . Matlamat kau tuu, matlamat yang tak berpanjangan. Bila kau dapat, kau akan rasa puas dan kau rasa kau dah berjaya. Buat apa nak teruskan lagi ?

Solusinya :

Letakkan target " aku nak study pandai pandai sebab aku nak tolong masyarakat, nak tengok umat islam keluar dari kejahilan, keluar dari lembah kemiskinan dan aku nak menuju ke syurga Allah."

Bila kau letak target seperti diatas, insyaallah kau takkan mudah hilang semangat, kau takkan mudah give up. Sebab apa ? Sebab target kau panjang. Matlamat kau sampai syurga :)

Moga kita sama sama betulkan matlamat dan target hidup kita ^^

Peaceee .

Share this:

ABOUT THE AUTHOR

Kim Chaa

Kim chaa @ KC 23. Student. Part Time Blogger. Any inquiries or collaboration you can contact me by my email at aniesa94ahmad@gmail.com.

    Blogger Comment
    Facebook Comment

7 comments:

  1. salam! haah betul , saya setuju kita akan berasa puas bila dah achieve sesuatu yang kita buat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan .. tuu, sebab kita rasa bosan bila buat kerja yang kita dh capai. *mcm ayat keling laa pulak*

      Delete
  2. Matlamat utama dalam hidup adalah untuk mencapai redha Allah. Bila Allah redha dgn kita, syurgalah tempatnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha'ah betul betul betul .. setuju 100%

      Delete
  3. dengan adanya target memberi semangat untuk teruskan hidup pada hari2 mendatang...
    ^_^

    ReplyDelete
  4. Assalam Kim Chaa..terima kasih sudi singgah di blog sis JM...done follow #49

    ReplyDelete
  5. kesimpulan nya TARGET dan MATLAMAT tu biar betul...

    ReplyDelete

Pecah kaca, pecah gelas, dah baca komen lah, nanti saya balas ^^