REVIEW MOVIE | Syurga Yang Tak Dirindukan


Salam Alaikum.



Google


Tajuk :  Syurga Yang Tak Dirindukan
Tayangan : 15 Julai 2015
Durasi Tayangan : 2 Jam 5 minit
Pelakon : Fedil Nuril, Laudya Cynthia Bella, Raline Shah.
Link : Tengok di sini

Sinopsis :
Pernikahan Arini (Laudya Cynthia Bella) dan Pras (Fedi Nuril) mendatangkan kebahagiaan dengan hadirnya Nadia, putri mereka. Pras yang baik dan setia selalu menenangkan Arini. Berbagai kisah perselingkuhan di sekelilingnya, termasuk sahabat dekatnya, tidak sekalipun mengusik kepercayaan Arini terhadap sang suami. Arini pun berusaha mengabdikan diri sepenuh hati sebagai ibu dan istri.
Perjalanan takdir kemudian berujung ujian bagi cinta Arini dan Pras. Suatu hari, dalam perjalanan menuju kantor, Pras harus menolong korban yang mengalami kecelakaan mobil. Alangkah kagetnya Pras saat mengetahui korbannya adalah seorang perempuan dalam balutan baju pengantin.
Mei Rose (Raline Shah) berusaha bunuh diri setelah laki-laki yang berjanji menikahi ternyata menipunya. Padahal di perutnya ada janin berusia tujuh bulan. Mei Rose berhasil diselamatkan, namun mengalami koma, sementara anak laki-lakinya, Akbar, lahir dengan selamat.
Pras tidak tega meninggalkan bayi dan ibu yang ternyata hidup sebatang kara tersebut. Di luar dugaan, Mei Rose melakukan percobaan bunuh diri lagi. Beruntung Mei Rose diselamatkan Pras. Pras jatuh kasihan pada Mei Rose. Mei Rose meminta Pras untuk menikahinya.
Tidak disangka, Mei Rose sangat berbahagia dengan pernikahannya dengan Pras. Mei Rose merasa terharu dan bahagia bisa dinikahi oleh laki-laki sebaik Pras. Dengan demikian Pras melakukan poligami.
Pras semakin hari semakin merasa bersalah pada Arini. Saat Pras berusaha menceritakan poligaminya pada Arini, ayah Arini meninggal. Suasana semakin berat bagi Pras saat mendengar pengakuan ibu Arini kalau ayahnya juga poligami. Demi kebahagiaan Arini, ibu merahasiakan poligami ayahnya dan ikhlas menerima takdirnya.
Akhirnya kenyataan poligami Pras diketahui juga oleh Arini. Bahtera perkawinannya yang ideal, runtuh seketika.
sumber : Wikipedia

Heroin dia lawaaaa ^^

Komentar Aku :
Andai aku ditempat Pras, aku akan ambil tindakan yang sama iaitu berkahwin dengan Mei Rose demi menyelamatkan dua nyawa dan bagi mengelakkan kejadian yang sama berulang.
Jika aku ditempat Arini, of course aku akan mengamuk bila dapat tahu suami yang pernah janji setia dengan aku khianati janji yang dilafazkan.
Dan andai aku ditempat Mei Rose, aku mungkin akan ambil tindakan berkahwin dengan Pras.
Kesimpulannya, perkahwinan itu satu tanggungjawab dan sesuatu yang kita benci mungkin itu yang terbaik buat kita dan kita diuji dengan apa yang kita mampu. 

Note : 
1. Adaptasi dari novel karya Asma Nadia.
2. Lepas tengok cerita niih, takut nak kahwin. Takut tak mampu hadapi cabaran. TT
3. Cerita nih ada gembira ada sedih
4. Aku suka part kawan kawan Pras baca surah An-Nisaa
5. Time tengok cerita niih, tahan air mata sebab depan abah dan adik adik TT
6. Tengoklah cerita nihh, best :) *panjang pulak note aku. Kahkahkahkahkah

Share this:

ABOUT THE AUTHOR

Kim Chaa

Kim chaa @ KC 23. Student. Part Time Blogger. Any inquiries or collaboration you can contact me by my email at aniesa94ahmad@gmail.com.

    Blogger Comment
    Facebook Comment

4 comments:

  1. kena tengok ni..,,kotlah dapat ubat lara selepas kecewa dengan zainuddin (hero dalam cerita tenggelamnya kapal van der wijck) ^_^!

    ReplyDelete
  2. macam best je citer ni.. sejak tadak tv ni kat rumah.. dok tngk apa ada kat utube je..
    kalo rajib baru dload..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ehhhh ... sama lah kita :D tv dekat rumah rosak, asyik cari movie kat utube jee ..heeep

      Delete

Pecah kaca, pecah gelas, dah baca komen lah, nanti saya balas ^^