Tunangku Niqabis

Salam Alaikum :)







Sekarang ni ramai perempuan pakai niqab/purdah tapi tak ramai perempuan yang bergelar muslimah, meskipun pakai niqab.

Disebabkan seorang niqabis yang membuat hal, maka orang akan pandang geng niqabis ni semua sama.

Aku pun pernah jumpa, pakai niqab tapi mulut tak jaga. Dan aku pernah anti dengan geng niqabis sebabnya diorang pandang aku yang tak pakai macam aku ni budak jahat, confirm masuk neraka * nauzubillahminzalik*

Sekarang ni, aku dah tak anti sebabnya aku dah faham yang perangai ditentukan atas kita bukan dengan pakaian.

Dan pesanan aku :

Perbaikilah Akhlak sebagai mana pakaian kita. Kalau kita pakai pakaian muslimah jadilah muslimah yang terbaik. Tunjukkanlah islam itu indah, islam itu ad-deen / cara hidup.

Andai akhlak kita dah baik, cuma pakaian masih belum ok, maka cubalah baiki pakaian kita. :)

Moga Allah melindungi kita dari fitnah dunia

Sekian,
Tazkirah dari Ustazah jalanan KimChaa

"Jadilah hamba yang menyebarkan keindahan Islam, bukan hamba yang menjatuhkan islam " -KC-




Share this:

ABOUT THE AUTHOR

Kim Chaa

Kim chaa @ KC 23. Student. Part Time Blogger. Any inquiries or collaboration you can contact me by my email at aniesa94ahmad@gmail.com.

    Blogger Comment
    Facebook Comment

10 comments:

  1. Jangan mudah menghukum. Jangan terlalu mengagungkan niqabis. Semua orang tak perfect. Tiap org ada cela. Keep in mind. Barulah hati tak kecewa. Keep believing. Perancangan Allah tu yang terbaik :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Emm betul .. mungkin Allah bg ujian sbb nak angkat martabat kita

      Delete
  2. Allahurabbi .. betul la kadang lupa kita bawa imej islam ..

    ReplyDelete
  3. Dalam kes ni, mmg org ckp tak boleh pandang dari segi luarankan. Sebab luar dlm org kita tak tau kan. And bila geng2 masjid/niqabis yg menjauhkan diri dgn org biasa ni di anggap asabiyah. Kalau dia jauh dari kita, siapa pulak yang nak bantu bimbing kita kan? Yang penting bergantung pada tahap keimanan masing2 kan. Kita hidup untuk Allah, bukan manusia ^^

    ReplyDelete
  4. ouch!! sedih dan menusuk Qalbu giler rasa kalau saya kat tempat dia...
    kadang pernah jugak terhukum niqabis...kdg mcm anti pun ada...tp betullah mcm yang kim chaa tulis...dan kita hanya doakan saja mereka...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ujian yg hbat hnya utk org yg hebat

      Delete
  5. gila speechless.. moga kita sentiasa perbaiki diri untuk jadi yang lebih baik.. in sha Allah.. =D

    ReplyDelete
  6. Allahu. memang kene akui kadang kadang yg berniqab dan bertudung labuh lebih banyak ujian .. harap dia terus tabah. he deserve better

    ReplyDelete

Pecah kaca, pecah gelas, dah baca komen lah, nanti saya balas ^^